طزر

ظطز

ظطز
کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ورامین برگزار کرد: بیست و یکمین جلسه کارگاه آموزش داستان نویسی و نویسندگی بیست و یکمین جلسه کارگاه آموزش داستان نویسی و نویسندگی با حضور محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده، منتقد، کارشناس ادبیات داستانی و برگزیده جوایز متعدد ادبی در کتابخانه ولیعصر(عج)شهرستان ورامین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ به همت رضا شهابی مسئول و لیلا فاطمی کلش کتابدار کتابخانه، بیست و یکمین جلسه کارگاه آموزش داستان نویسی و نویسندگی با حضور اعضای فعال کارگاه آموزش نویسندگی "سیمرغ " توسط استاد محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده، منتقد، کارشناس ادبیات داستانی و برگزیده جوایز متعدد ادبی در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ورامین برگزار شد.

در ابتدای جلسه استاد شرفی خبوشان پیرو جلسات گذشته به مبحث مکان داستان پرداخت سپس پیرامون شخصیت پردازی در مکان هایی که برای داستان انتخاب می کنیم توضیحاتی را برای حاضرین بازگو کرد.

وی افزود: همانگونه که عنصر زبان باید با زمان متناسب باشد، شخصیت های داستان نیز با مکان داستان تناسب دارند؛ تیزهوشی در انتخاب شخصیت و شخصیت پردازی در داستان باعث می شود داستان متفاوت باشد بنابراین از آثار عامه پسند، پیش پا افتاده در داستان و از ساختن یک تیپ و شخصیت "کلیشه" پرهیز کنیم تا روایتی قوی و تاثیرگذار خلق کنیم.

شرفی خبوشان اظهار داشت: در پرداختن به مقوله مکان،"سفر" بسیار تاثیر دارد، بسیاری از نویسندگان بزرگ همچون ارنست همینگوی و هاروکی موراکامی همواره به سفر می رفتند. البته اگر کسی امکان سفر برایش وجود ندارد می تواند با مطالعه اطلاعات زیادی را درباره مکان های مختلف به دست آورد، در این رابطه به ویژه مطالعه سفرنامه های موجود در میان آثار منتشر شده ایرانی و خارجی بسیار کمک می کند.

نویسنده بی کتابی افزود: باید در داستان نویسی مکان و فضا بسیار مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از عناصریست که موجب می شود خواننده لحظه به لحظه داستان برایش برملا شود؛ مکان نباید خلاف آنچه که در واقعیت است باشد مثلا اگر داستان در شهر تهران رخ می دهد باید به جغرافیا و ویژگی های شهر تهران پرداخته شود نه خصوصیات شهر دیگری. شرفی خاطر نشان کرد: نویسنده باید با جغرافیایی که انتخاب می کند آشنا باشد و پیش از نوشتن باید به پژوهش درباره جغرافیای مورد نظر بپردازد. مثلا دقت داشته باشد آن مکان چه نوع آب وهوایی دارد. یا اینکه مردمان این مکان از چه نوع نژاد و فرهنگی برخوردارند.

در ادامه استاد از اعضاء خواست تا متن های خود را که به روش "سیلابی و بارش فکری" نوشته اند در جلسه بازخوانی کنند. پنج متن خوانده شد و استاد به نقاط ضعف و قوت متن ها اشاره کرد.

در پایان محمد تاجیک، وکیل و حقوقدان میهمان در جلسه به بیان تجربیات کاری خود و تاثیر این تجربه های زیستی در امر نویسندگی اش پرداخت.

بيشتر
نسخه قابل چاپ
 
تعداد بازديد اين صفحه: 221