asd

ad

asda

asd
با حضور نویسنده اثر برگزار شد: نشست نقد و بررسی کتاب رویابازی در کتابخانه عمومی بسیج نشست نقد و بررسی کتاب رویابازی با حضور مهدی خطیبی نویسنده اثر به میزبانی کتابخانه عمومی بسیج شهر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ به همت خدیجه صحرایی مسئول کتابخانه عمومی بسیج ؛جلسه نقد و بررسی کتاب «رویابازی» با حضور مهدی خطیبی نویسنده اثر ، فرهاد عابدینی به عنوان منتقد و جمع کثیری از علاقمندان کتاب و کتابخوانی در سالن کتابخانه عمومی بسیج برگزار شد.

خطیبی در این نشست عنوان کرد: نخستین دفتر شعرم که «ترانه آدم و حوا» نام داشت در سال 84 به چاپ رسید و «رویابازی» سومین دفتر شعرم است.

وی  ادامه داد: شعر قدرت ویژه‌ای دارد. شعر سلاحی است که تا سال‌ها کاربرد خود را حفظ کرده است. همچنین جنبه استشهادی دارد و در کشور ما جایگاهش ویژه است که متاسفانه با کم توجهی مسئولان و رشد شبکه‌های اجتماعی آسیب دیده است.

خطیبی افزود: تغزل‌های این کتاب را صادقانه بیان کرده‌ام. این کتاب به بیان واقعیت‌های زندگی می‌پردازد. مخاطب می‌تواند هر برخوردی با شعر داشته باشد. دو نوع خواننده وجود دارد؛ خواننده‌ای که به دنبال لذت است و خواننده‌ای که متن را می‌خواند و مشکلات را بررسی می‌کند.

خطیبی با اظهار اینکه شعر توضیح‌پذیر نیست، اظهار کرد: این مجموعه برای جوانان سروده شده است و تغزلی زمینی است و مناسب سن گروه نوجوان نیست.

وی به شعرایی چون امیر معزی و فرخی سیستانی که در ازای سرایش شعرشان به ارائه صله می‌پرداختند اشاره و عنوان کرد: در کنار این اشعار، شعرهای شاعرانی چون حافظ و نظامی رندانه است. در شعر معاصر، معشوق جنسیت پیدا می‌کند که امثال آن را می‌توان در اشعار حسین منزوی و فروغ فرخزاد دید.

خطیبی به تئوری واکنش خواننده اشاره کرد و ادامه داد: هنر خواندن بسیار مهم است و برای درک متن باید به همه آنچه آورده شده است دقت کرد. از سویی تربیت ذهن برای فهم شعر مدرن لازم است. حافظه شعری گاه بر تجربه شعری ارجحیت دارد. وقتی با شعر جدید روبرو می‌شویم، نمی‌توانیم ساختار آن را بشکنیم. گاهی هم در شعر مدرن از ناتوانی سخن گفته می‌شود.

وی اظهار کرد: تنها چیزی که برای افسردگی و تنهایی افراد می‌شناسم و معرفی می‌کنم، خانواده است. گاه اسم خاص را در اشعار استفاده کردم. استفاده از نام خاص گاه بیان کننده یک مفهوم خاص نیست و شاعر می‌خواهد معشوق جدید و نه تکراری بیافریند.

در ادامه فرهاد عابدینی منتقد نشست نیز عنوان کرد: دنیای شاعران با افراد دیگر متفاوت است. شاعران از احساسی حساس‌تر برخوردار هستند. شاعر در کتاب رویابازی تا حدودی پیچیدگی رویا را به زندگی واقعی وارد کرده است. این کتاب با غزلی در ابتدا شروع می‌شود و با غزلی دیگر در خاتمه، پایان می‎یابد و شعر آزاد در متن آن دیده می‌شود.

وی گفت: تنهایی و دلتنگی تار و پود اشعار این کتاب را شامل می‌شود. این کتاب به گونه‌ای ساختارشکنی کرده است. ما در شعر ایران، اشعار مدرن نداشتیم که بخواهیم پس از آن به پست‌مدرن برسیم. از سویی شعری که آگاهانه گفته شود شعر نیست.

محمدزاده، یکی از اعضای کتابخانه 17 شهریور که در این نشست حضور داشت، گفت: این کتاب با مقدمه‌ای قوی آغاز شده است که مخاطب را به خود جلب می‌کند. همچنین کلمات و اصطلاحات استفاده شده جدید بود ؛در عین حال از واژگان ساده و روان در اشعار این کتاب استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه اشعار قدیمی نیز به خوبی در متن شعر این کتاب نشسته است، ادامه داد: این اشعار چندلایه است. همه چیز با زن شروع می‌شود و شاعر حتی مرگ را هم در چهره یک زن دیده است؛ به طوری که حیات و مرگ در چهره یک زن نمایان شده است و استعارات زیبایی دارد.

نشست نقد و بررسی کتاب"رویا بازی" با تقدیر از نویسنده و منتقد اثر به کار خود پایان داد.

بيشتر
نسخه قابل چاپ
 
تعداد بازديد اين صفحه: 322