سیب

ظطز
1397/11/15 دوشنبه کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) ورامین برگزار کرد : دومین جلسه از سومین دوره کارگاه آموزش داستان نویسی دومین جلسه از سومین دوره کارگاه آموزش داستان نویسی با حضور محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده و منتقد برجسته کشوری در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ورامین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ به همت لیلا فاطمی کلش کتابدار کتابخانه، دومین جلسه از سومین دوره کارگاه آموزش داستان نویسی و نویسندگی با حضور محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده و منتقد برجسته کشوری و برنده جوایز متعدد ادبی و جمعی از اعضای علاقمند، در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ورامین برگزار شد.

در ابتدای جلسه شرفی خبوشان به ارائه مطالبی درباب نوشتن و نویسندگی پرداخت و گفت: یک نویسنده موفق کسی است که همواره در شخصیت و زندگی خود تغییر ایجاد کند؛ بدین معنی که همواره بر یک سبک و سیاق به تجربه اندوزی و زندگی نپردازد و سعی کند هر روز خود را در موقعیت های جدید قرار دهد.

نویسنده "بی کتابی" افزود: هدف از این نوع دید به زندگی این است که از آنجا که هر نویسنده در نوشتن خود و خلق آثار به تجربه های زیستی خود نیز نگاهی دارد، لذا موقعیت های تازه، همواره به او ایده های جدید می دهد و از اینجاست که نویسنده از حالت خمودگی و ایستایی و تکرار کردن خود در آثارش نجات می یابد و چه بسا به موفقیت های بزرگ در ادبیات دست پیدا کند؛ در یک کلام تغییر نویسنده در خدمت نوشتن باشد.

سپس استاد به عنصر "مکان" پرداخت و با توجه به تکلیف جلسه گذشته که از اعضا خواسته شده بود تا  10 مکان را روی کاغذ بنویسند و در آخر به انتخاب خود برای یکی از مکان ها یک داستان کوتاه بنویسند؛ در این جلسه تعدادی از اعضاء مکان های انتخابی خود مانند پل حاجی (یکی از میادین معروف شهر پیشوا)/ رواق دارالحجه (یکی از بزرگترین رواقهای حرم امام رضا(ع))/ واگن شماره 4/ باجه 2 شعبه بخارست و ... را معرفی کردند سپس یک عضو، داستان کوتاه خود را درباره مکان پل حاجی بازخوانی کرد

در ادامه شرفی خبوشان پیرامون این داستان، مکان های نام برده شده، تفاوت های این مکان ها و کارکرد این نوع مکان ها در داستان مطالبی بیان کرد.

وی افزود: هر یک از محل ها ویژگی خاصی دارند مثلا پل حاجی به یک جای بومی خاصی اشاره دارد پس هنگام نوشتن باید به تمام زوایای فرهنگی آن منطقه دقت داشت؛ دارالحجه، یک جای مذهبی است پس در نوشتن باید مشخصه های معنوی و روحانی این مکان و حتی ویژگی های خاص افراد حاضر در این مکان مدنظر قرار گیرد؛ واگن شماره 4 نیز یک مکان کوچک و محدود است که ویژگی آن حرکت است.

استاد در بیان یکی از تفاوت های داستان عامه پسند و داستان های اندیشه محور و موفق گفت: در داستان های اندیشه محور همواره بیان جزییات و توصیفات دقیق مدنظر است و اینکه مکان ها در این داستان ها با مشخصات خاصی انتخاب می شوند و همین موجب می شود که دیگر با یک داستان عادی روبرو نباشیم.

شرفی در ادامه اذعان داشت: خیلی از داستان ها بخاطر مکان هایشان همواره در ذهن خواننده ماندگار می شوند مانند داستان «کافکا در کرانه» اثر هاروکی موراکامی و «پیرمرد و دریا» اثر ارنست همینگوی؛ در داستان اول کتابخانه و در داستان دوم قایق مطرح است؛ برخی داستان ها نیز براساس مکان داستان انتخاب می شود مانند "کافه خیابان گوته" اثر حمیدرضا شاه آبادی یا " باغ خرمالو" اثر هادی حکیمیان.

در پایان برنده جایزه جلال تاکید داشت: هرگز از مکان های تکراری در نوشتن و فضاسازی واهمه نداشته باشید یعنی اگر نویسنده ای پیش از شما درباره مکانی نوشته بود، شما نیز می توانید همان مکان را در داستان خود به کار ببرید با این تفاوت که باید حتما حتما در ارائه جزییات "تغییر" ایجاد کنید. با کلمات و بیانی جدید همان مکان را بازآفرینی کنید و نیز با ابتکار می توان مکان های "عام" را به مکان های "خاص" تبدیل کرد.

بيشتر
نسخه قابل چاپ
 
تعداد بازديد اين صفحه: 142